Dag van de Buren

fr
Inschrijving

Nieuws

Nieuws 16 mei 2019

Vlees: betere informatie om beter te consumeren!

We zijn bijna terug in de zomer en het barbecueseizoen begint stilaan. Bij de eerste zonnestralen wordt het barbecue rooster en de steenkool uit de kast gehaald. Lekkere gebraden worstjes (of niet genoeg gebraden!), gekarameliseerde brochettes en gemarineerde kippenpootjes! Zoals in veel andere landen in de wereld heeft de Belg dat bijna in zijn DNA. En toch horen we  het vaak: het eten van te veel vlees, vooral gebarbecued, is niet goed voor onze gezondheid, noch voor dat van onze omgeving. Wat is waar?

De effecten van vlees op de biodiversiteit

In 2013 schatte de FAO (Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties) dat de veehouderij goed is voor 14,5% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. De verhoging van de concentratie van deze gassen is een van de bekende factoren van de klimaatverandering, die zelf een van de vijf bedreigingen voor de biodiversiteit vormt. Inderdaad, de snelle klimaatverandering geeft soorten en ecosystemen niet voldoende tijd om zich aan te passen en bedreigt hun overleving.

Landbouwpraktijken en voedsel voor de fokkerij kunnen de afdruk van Belgisch vlees verzwaren of verzachten. Sommige praktijken zijn nuttig en worden geïntegreerd in ecosystemen. Anderen zijn niet behoorlijk geïnternaliseerd op vlak van de productiekosten.

Om zijn vee te voeren, importeert België elk jaar honderdduizenden tonnen sojameel uit Brazilië, Argentinië, de Verenigde Staten en Canada. De productie van deze soja

heeft een reeks negatieve effecten op de biodiversiteit in deze landen, waaronder ontbossing, verontreiniging en vervuiling door pesticiden.

Tot slot, industriële landbouw is een belangrijke consument van water gezien de voedertechnieken die daar heersen: soja, maïs en andere granen. De productie van één kilo rundvlees absorbeert al 13.500 liter water; één kilo varkensvlees zou gelijk zijn aan 4.600 liter en één kilo kip aan 4.100 liter.

De effecten van vlees op de gezondheid

In 2015 consumeerde de gemiddelde Belg 84,1 kg vlees per jaar (alle soorten vlees samen), wat overeenkomt met ongeveer 1,6 kg per week. De Hoge Gezondheidsraad

raadt echter aan om de consumptie van rood vlees te beperken tot niet meer dan 500 gram per week en weinig of geen vleesproducten van rood vlees te eten, omdat ze vaak conserveermiddelen bevatten (nitriet en nitraten),deze zijn gevaarlijk voor de gezondheid. Met rood vlees bedoelen we meestal rundvlees, schapenvlees of lam.

Belgen consumeren te veel vlees per week voor hun gezondheid.

Wat moeten we doen?

Een studie toont aan dat het halveren van de vleesconsumptie kan bijdragen aan een significante vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. Het beperken van de portie vlees op het bord vermindert ook aanzienlijk gezondheidsrisico’s.

Vanuit het oogpunt van de volksgezondheid en de milieubescherming is het daarom belangrijk om de consumptie te beperken en het juiste vlees te kiezen: leer waar het vandaan komt, geef prioriteit aan korte distributiekanalen en bio, of ga een directe relatie met een lokale fokker aan. Acties die zowel het product, de producent als de biodiversiteit respecteren.

Het zijn nieuwe gewoonten om het vlees op ons bord te vervangen. We bieden een aantal alternatieven om je te inspireren, terwijl je een gebaar maakt voor de biodiversiteit en je gezondheid:

  • Beperk je consumptie van rood vlees tot maximaal 500 g per week.
  •  Varieer de eiwit-alternatieven: Dierlijke: vissen, eieren, melk … Denk aan het garneren van je borden met geëtiketteerde vis … of insecten: ze blijken zeer goede eiwitbronnen te zijn (45 tot 75% van het droge gewicht). Wat de ecologische voetafdruk betreft, lijkt de tabel heel wat positiever: het zou 2 kg voedsel kosten om 1 kg insecten te produceren, terwijl we 8 kg voedsel nodig hebben voor dezelfde hoeveelheid rundvlees. Plantaardige: granen, peulvruchten, gedroogde vruchten, paddenstoelen, algen … Ze hebben het voordeel dat ze hun eiwitten direct aanvoeren zonder door een tussenpersoon te hoeven gaan die ze ‘gedeeltelijk gebruikt’. Ze bevatten niet alle aminozuren die essentieel zijn voor het lichaam in één voedingsmiddel. Je moet bijgevolg creatiever zijn en verschillende plantaardige producten combineren als je besluit om zonder vlees te door het leven te gaan en tegelijkertijd gezond te zijn.
  • Kies een vegetarische dag per week.
  • Ontwikkel de zintuigen van je kinderen: kinderen hebben eiwitten nodig, maar met

matiging. Te veel eiwitten kunnen schadelijk zijn voor hun ontwikkeling. Laat ze nieuwe smaken proeven, maak hun smaakpapillen wakker met gezond en gevarieerd voedsel.

De effecten van een barbecue op gezondheid … en op biodiversiteit

Elk jaar, wanneer het warme weer aankomt, maakt deze gezellige manier van koken zijn comeback. Familie, vrienden en buren komen samen om te genieten van een lekkere barbecue. We moeten echter voorzichtig zijn om de risico’s voor onze gezondheid te beperken. Inderdaad, sommige giftige stoffen kunnen worden gevormd na het directe contact van voedsel met de vlammen.

Door een paar aanbevelingen te volgen, blijft het risico gelukkig laag:

Pas de hoogte van de grill aan: het voedsel moet worden gekookt door de hitte van de gloeiende houtskolen en niet door vlammen die 500 ° C bereiken. Het is raadzaam om tijdens het koken niet de 220 ° C te overschrijden, wat overeenkomt met een grill dat ongeveer op tien centimeter afstand van de gloeiende kooltjes is.

  • Verkies gezuiverd houtskool (meer dan 85% koolstof of “Klasse A”) over gewone houtskool omdat het veel minder giftige pesticiden bevat.
  • Zorg er ook voor dat je de aanmaakblokjes volledig hebt verbrand voordat je het vlees op de grill legt. En gebruik ze nooit om het vuur nieuw leven in te blazen tijdens het koken.
  • Kook mager vlees en magere vis die minder koolwaterstoffen (HC) uitstoot.
  • Vervolledig je gerecht met groenten, rijk aan antioxidanten die gunstig zijn voor het lichaam.
  • Draai regelmatig het eten tijdens het koken om oververhitting te voorkomen en om te voorkomen dat ze zich laden met koolwaterstoffen. Mocht je barbecue uitgerust zijn met een deksel, vergeet dan niet om deze op je barbecue te plaatsen. Je vlees zal sappiger zijn en de vlammen zullen je voedsel niet verbranden.
  • Consumeer de verbrande deeltjes niet.
  • Wist je dat België geen houtskool produceert? Het gevolg hiervan? 51% van de invoer komt uit Nigeria en 16% uit Oekraïne, twee landen waar de bossen in gevaar zijn. Dus als je ervoor kiest om een barbecue op houtskool te maken, kies dan producten met een FSC-certificering!

Gezond eten is niet alleen belangrijk voor het individu, maar voor de hele planeet! Bekijk de beschikbare alternatieven, ontdek er anderen en wat je ook kiest, aarzel niet om je arts of voedingsdeskundige om advies te vragen.

En als je op 24 mei begint, voor je feestje met de buren?

 

Onze institutionele partners

Onze private partners

Onze media partners